En skvätt här, en skvätt där


Det här med att låta hunden pinka överallt....
Jag förstår inte riktigt grejen.
OK hunden är en hund och har ett behov av att få lukta, sniffa och märka sitt revir, men att gå en koppelpromenad när hunden stannar precis överallt tycker jag är avskyvärd!
Jag tycker det är roligt att titta på och studera andra som är ute och promenerar med sina hundar och jämföra med sitt egna sätt.
Jag blir full i skratt så fort jag ser någon som står stilla i flera minuter och väntar på att hunden ska lukta färdigt på det där stället som luktar "SÅ HIMLA GOTT". Att dom orkar?! Jag hade blivit tokig :)
När jag promenerar med Prince i koppel får han kanske stanna och pinka max 3 ggr. Det är även på ställen som jag väljer åt honom. Jag tycker inte heller om när han håller på och "sprätter" efter att han har uträttat sina behov.
Jag ser liksom ingen mening i att promenera sin hund om man inte promenerar! Jag tycker det är tillräkligt svårt att trötta ut hunden med en koppelpromenad och det är ju en ren omöjlighet att trötta ut hunden med en promenad som inte innefattar särskillt mycket promenad utan bara sniff och nosande.
Jag tycker däremot att man ska ha rastningsrundor där man låter hunden uträtta sina behov, men inget annat!
Koppellösa promenader är naturligtvis annorlunda. De går ju ut på att hunden ska få vara lös och ledig och göra lite som den vill (så länge det är på mina villkor och så länge som hunden följer mej). Hunden måste ju få lov att vara hund!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0